неделя, 13 юли 2014 г.

Пещерен ден из Ловешка област

Здравейте, Приятели!


Разходката в покрайнините на Ловеч е отново на дневен ред преди да е дошло времето за море. Датата е 13.07.2014, а аз отново съм се запътил към северната страна на Стара планина. На прицел са нови две пещери в района на Ябланица и Луковит - Съева дупка и пещера Проходна или Божиите очи, както също е известна. Едната пещера е над село Брестница, а другата е край село Карлуково. През целия ден времето беше слънчево и топло. Малко след 9 и 30 потеглих от София и след почти 100 километра бях изминал добре познатата ни магистрала Хемус. На разклона преди Златна Панега се отклоних надясно към Велико Търново и след още няколко километра бях в село Брестница, където има кафява табела за пещера "Съева дупка". Завива се надясно и започва изкачване по един тесен път, докато не се стигне до един голям паркинг.


Предполагам, не е нужно да споменавам, че за паркинга поискаха 1 или 2 лв?
 
Съевата дупка е една от облагородените пещери в България, която е пригодена за посещение на туристи и в нея се влиза с водач. Цената за вход е 4 лв за възрастни, а пещерата е един от 100 НТО.


Пещерата носи името на двама братя овчари Съю и Съйко, които я открили случайно. Сама по себе си, пещерата страшно много ми прилича на Леденика, дори и заходът й.


Средната температура на пещерата е 7-11 градуса по Целзий, а влажността е между 90 и 98%. Дължината и е 205 метра.



По принцип, снимането в пещерата е забранено, от гледна точка на това да не се нарушава спокойството на обитателите й със светкавиците на фотоапаратите. Нашият екскурзовод, обаче, ни разреши накрая на обиколката да си направим по няколко снимки без светкавица.



Пещерета се състои от 5 зали - Купена, Срутището, Концертна зала (Хармана), Космос и Белият камък. След като се закупи билет, пред входа на пещерата се изчаква, докато излезе предишната група и, докато се събере нова. Разходката в пещерата наистина си заслужава и я препоръчвам на всеки. На мен много ми хареса. Цялата обиколка на пещерета е в рамките на 30-40 минути.
Следващата пещера беше на около 25 км. разстояние, като за целта малко се върнах обратно, за да тръгна отново по Е-83. Пещера Проходна се намира след село Карлуково край град Луковит. Вариантите за достигане до там са два - от село Румянцево или да се продължи напред до село Петревене и да се отбие от там. Бях се информирал, че пътя през Петревене е по-добър и затова аз преминах през Румянцево и се отклоних от Петревене. Двата пътя се съединяват след няколко километра, а разликата в дължината е 1-2 километра. След село Карлуково трябва да се внимава за един черен път отдясно, по който се стига до входа на пещерата.



Пещерата е със свободен достъп и вход не се заплаща. Освен това е една от любимите за феновете на скалното катерене и това си личи веднага по броя на хората, които се катерят. Самата пещера представлява по-скоро нещо като тунел. Над нея минава пътя за град Луковит от Карлуково и е естествено осветена. За тази осветеност допринасят и двете дупки в тавана, които са се образували вследствие на ерозията и имат форми, наподобяващи на очи и известни като "Очите на Бога" или "Божиите очи".




Пещера Проходна е най-дългият пещерен тунел в България, с дължина от 365 метра.





Бих казал, че пещерата си заслужава разходката и е интересна за разглеждане. Моя съвет е преди да тръгнете в тази посока е да разгледате хубаво как точно се стига до нея, защото табели няма и е много вероятно въпросния черен път да бъде подминат и да се започне едно лутане напред-назад. На връщане реших да мина през Луковит, за  да хвърля едно око и на този град, през който сигурно съм минавал 12312 пъти, но никога не съм спирал. За мен - нищо впечатляващо - един площад пред хотел Дипломат Плаза, който беше разбутан заради ремонт на плочите и река Златна Панега. Като съм минавал преди, многократно съм виждал покрай реката да се прави някакъв пазар, но сега нямаше нищо.



Така приключи разходката из пещерите, а аз тръгнах обратно към София. В района има още няколко пещери за посещение, но за тях трябва по-добра подготовка и опит, които аз нямам и затова се ограничих с посещението само на тези две пещери. Иначе времето би било достатъчно да се посети още нещо, за да се запълни хубаво деня :)

Маршрут: София - с. Брестница (Съева дупка) - с. Петревене - Проходна - Луковит - София
Общо километри: 264 км.
Среден разход: 6,3 л/100 км.
Средна скорост: 68,7 км/ч
Общо литри бензин: 16,7 л.


Край!

Няма коментари:

Публикуване на коментар