Здравейте Приятели!
Днес
 ще Ви разкажа за моето юнско приключение из България, което включва 
посещение на 3 български града и едно село. Датата на пътуването беше 
20.06.2012, а главната цел беше град Козлодуй, където посетих кораба-музей "Радецки", с което щях да събера всички печати и марки 
от 100 НТО във Врачанска област, а по пътя посетих и още няколко 
интересни за мен места. Този път за местата, които посетих не трябваше
 кой знае каква подготовка и предварително проучване, затова и когато 
дойде деня, просто се качих в колата и потеглих...
Към 9:30 успях да 
се измъкна от София и бях на магистрала Хемус. Въпреки ранния час, 
вече беше започнало да пече ужасно. Прогнозата за времето беше да стане 
34 градуса през деня и наистина стана толкова, даже на слънце и още 
повече. След има няма 30-40 минути стигнах първата спирка, а именно
Орхание или Ботевград.
До
 1934 година Ботевград е носил името Орхание, от името на султан Орхан 
Гази. През 1876 по време на Априлското въстание, местните жители активно
 се подготвят за въстанието и изживяват потушаването чрез съдбата на 
Христо Ботев и неговите четници. Това е и поводът на 1 декември 1934 
градът да бъде преименуван на Ботевград и от тогава насам градът носи 
името на националния герой. След като стигнах в града и следвайки 
табелите за центъра стигнах до едно място, където паркирах Реното. 
Скоро до нас се появи една жена и каза добър ден, но аз се направих на 
разсеян, защото ми се стори, че е от онези дето се опитват да ти 
продадат разни неща. Оказа се обаче, че жената събира пари за паркинг, 
въпреки че никъде нямаше табелка с означение, че това всъщност е 
паркинг, и че на всичкото отгоре е и платен. Поне аз табели не видях. 
Иска ми 1 лев и ми даде билетче. Хвана ме яд не за единия лев, а защото 
на въпросния паркинг беше само моята кола и още две. Можеше да се върна
 и да спра на друго място, но вече бяхме спрели и бях обходил колата 
дали всичко се е заключило и затова платих, и човъркайки ме отвътре как 
може в такова малко градче да ми искат пари за паркинг се отправих към
 центъра, който точно там започваше.
 Имаше и фонтани
За мен, интерес представляваше символа на града, който е включен в 100 НТО - Часовниковата кула.
Тя
 е построена в периода 1862-1864 година. Центърът, е приличен за 
размерите на града, и горе-долу поддържан. За делничен ден ми се стори 
доста оживено, в кафенетата имаше доста хора. Зад кулата се намира 
сградата на Общината, която по външни белези, плаче за ремонт.
Разходих се едно хубаво и из останалата пешеходна зона, набелязвайки си къде да 
пия сутрешното кафе и се отправих към историческия музей.
Музеят
 беше хубав. Нова сграда, всичко вътре ново (без експонатите 
естествено), лъснато и добре поддържано. Имаше и климатици вътре, които ми помогнаха да се разхладя малко след разходката, защото навън вече не
 се издържаше. Входа е 1 лв. на човек. Научих от историята на града и 
разгледах стари снимки на града и центъра. По време на социализма в 
града е имало няколко големи производства. Там са се правели автобусите 
"Чавдар", които и до ден днешен се срещат доста по улиците, но за 
съжаление завод вече няма. Друго голямо производство е Заводът за 
микроелетроника, който днес работи, но не с предишния си капацитет. 
Други все още действащи заводи, но с ниска продукция са Завода за 
металообработване и зъбни колела и Керамичния завод. На последния етаж 
имаше и изложба на рисунки и разни други неща правени от деца. След като
 разгледах музея, пих кафе и към 11:45 се отправих към втората дестинация.
с. Скравена
Селото
 се намира на 2 км. от Ботевград и до него се стига като по едно 
отклонение от главния път Ботевград-Видин. На входа на селото ме посрещна един щъркел, който кротко си седеше в гнездото и се оглеждаше.
В
 с. Скравена се отбих да видя друг обект от 100 НТО - 
Паметник-костница на Ботевите четници. В него се съхраняват черепите на 
10 от четниците. Мисля, че има вариант и да се влезе вътре, но аз реших да не влизам и не съм се интересувал допълнително.
До
 самия паметник иначе се стига лесно - от отбивката от главния път като 
се тръгне по-пътя и се стига до центъра на селото, където се вижда и 
паметника. Няма как да се пропусне. Туристическия информационен център, 
от който трябваше да си взема печат и марка беше в обедна почивка от 12
 до 14 часа. Останах много разочарован, защото за 10 минути бях ги изпуснал. На лист хартия обаче 
пишеше, че за печат и информация по време на обедната почивка може да се
 обърнем към Кметството, което се намира точно отсреща. Това и сторих.
От
 там все пак ми удариха печат, но марки имало само в информационния 
център. На площада имаше и старо оръдие.
Около
 селото има и два манастира за посещение, но аз ги пропуснах. Така 
тръгнах към следващата спирка - гр. Козлодуй. След Враца пътя се води 
второкласен, но беше повече от добър.
Единствения
 недостатък беше, че понеже не е толкова натоварен и поради липса на 
поддръжка на доста места дърветата и храстите се простираха над пътя, 
принуждавайки камионите и ТИР-овете да се движат по средата на пътя. 
Това затрудняваше тяхното изпреварване, а камиони се срещаха чат-пат, 
защото, освен към Козлодуй, пътя води и до Оряхово, където е ферибота 
Оряхово-Бекет за Румъния. За сметка на това обаче се срещаха интересни 
паметници.
Други
 интересни неща няма - предимно прав път без никаква природа. На 8 км. 
преди гр. Мизия има табела и разклон наляво за Козлодуй. 
По спомен, като бях гледал картата, си 
мислех, че пътя ни ще минава през Мизия и затова веднага пуснах GPS-a за
 проверка, но и той изчисли тази посока и така продължих, минавайки 
през още няколко селца. На 1 км. от Козлодуй стигнах до портала на АЕЦ "Козлодуй" и веднага спрях.
Имаше
 доста охрана и полицаи, които проверяваха колите, които влизат и 
излизат. Аз исках да се снимам пред табелата, но веднага щом 
слязох от колата и почнах да се глася да се снимам, двама полицаи 
се засилиха към нас и ни казаха, че снимането е забранено. По-надолу по пътя, между храстите, обаче успях да снимам малко от централата.
Скоро стигнах и до
пустия Козлодуй.
Този
 град наистина ми се стори пуст и мрачен. Противно на очакванията ми, че
 най-вероятно специалистите работещи в АЕЦ са добре заплатени, в града 
липсваше живинка. Може би това се дължеше на жегата и делничния ден, но 
ако оставим дори това настрана картинката пак беше същата. Няма хора по 
улиците, всичко е старо и занемарено и може би заради асоциациите с АЕЦ и
 украинския град Припят, всичко ми изглеждаше като изоставено. Е добре, 
може би малко преувеличих, но нещо липсва тук.
Тук няма като в останалите градове пешеходна улица и фонтан, а има 300-400 метра улица с начупени плочи и без пейки.
В
 града стигнах към 14:00 и веднага започнах да си търся място 
за хранене. Разходката я направих след обяда. Липсваха и симпатични 
места за хранене, но аз не се задълбочих много в търсене, защото 
бях достатъчно гладен вече. Уви, останах разочарован и от храната, 
въпреки че все пак седнах на място, където имаше 3-4 заети маси, за 
разлика от другите места, които мернах. Единственото нещо, което ми 
направи добро впечатление беше и главното нещо заради, което отидох - 
Ботевият парк и парахода "Радецки".
Но
 и тук нямаше почти никой. Парка се намира в западната част на града, 
където на картите гледам, че е отбелязано пристанище. Пристанище обаче аз не видяхме. Поне не такова, каквото съм виждал в другите градове. 
Освен парахода и още един параход, който изглеждаше, че просто си седи 
там, други плавателни съдове нямаше. В парка има и пътеки за разходки 
отбелязани на една карта, но аз нямах време да обикалям, затова се 
отправих към паметника и парахода.
Тук
 на Козлодуйския бряг на 17 май 1876 година с парахода " Радецки" слиза 
Христо Ботевата чета. В чест е издигнат паметник. На самия бряг, който 
води към парахода има още една табела, показваща наличието на крайречна 
пътека.
За
 парахода се бях информирал от Интернет, че през пролетта е бил на 
ремонт в Русе. Настоящия параход не е истинският, с който е дошла четата,
 а е реплика построена със средства събрани от ученици и работещи. 
Входната такса е 2лв. за възрастни, и 1 лв за ученици и студенти. Ето и 
няколко снимки от парахода.
На
 мен кораба ми хареса, покри очакванията ми. А и го уцелих точно след 
ремонт - боядисване и смяна на някакви неща по задвижващата част, за да 
може да се движи самостоятелно. Ето и снимка на 
Дунав и брега от парахода.
С
 това приключи посещението ми в Козлодуй, за да се отправя към 
последната спирка. Пътя Козлодуй - Лом не е в особено добро 
състояние, но нищо фрапиращо. И тук пътя е равен и няма хубави гледки. 
За сметка на това минах по един интересен мост:
Разстоянието е около 40 км. Все още обсъждайки видяното в Козлодуй се появи
павирания Лом.
Както се движех и изведнъж пътя стана павиран.
Въпреки,
 че характеризирах Лом като павиран, градът не беше в павета, но 
останах с впечатление, че в покрайнините е такъв, защото и на влизане 
от Козлодуй доста се движих по павета и на излизане в посока Монтана 
също. Градът обаче ми хареса най-много от всички места. Отново по 
табелите "център" и малко с помощта на GPS-а се центрирах на брега на 
Дунав пред Митницата.
Тук
 вече нещата изглеждаха по друг, противоположен, на Козлодуй начин. 
Скоро направена речна градинка край брега, където децата си играеха и 
едни кранове, които приличат на жирафи. Те се виждаха отвсякъде из 
града.
Тук
 и пристанището се вписва в моите представи, но бях малко далече 
от него, но го видях по пътя. До него стигаше и ЖП гара, където 
"жирафите" товарят и разтоварят кораби и влакове. В противоположна на 
реката посока е и центъра на града, където в половината от него цареше 
чувството за подновяване.
Не
 подминах и общината, както и големия площад "Свобода", където имаше 
паметник в чест на борците паднали при борба срещу фашизма.
Друга забележителност в града е читалището. Пред него има и плоча, на която е изписано старото име на Лом - Алмус.
Реклама
 на бира Алмус ме преследваше навсякъде в Лом. По пешеходната зона имаше
 доста народ, въпреки че на снимките не личи. Докато аз се борех с един 
сладолед се натъкнах на оркестър от възрастни хора, които свиреха 
хубаво и вдигаха шум на улицата - беше хубаво.
Към 19:00 часа бях готов да потегля
обратно към вкъщи.
Както
 обикновено, понеже гледам по възможност на връщане да не минавам по 
един и същи път, се отправихм към Монтана, откъдето през прохода 
Петрохан, щях да пресека Стара планина. Пътят от Лом за Монтата беше 
колкото хубав откъм асфалт, толкова и скучен като пътуване.
Път, почти само в права линия, без движение и кой знае колко населени места. Най-острите завои бяха на 170-160 градуса, от които пак виждаш направо, а коли освен един ТИР, който ме настигна и ме изпревари не помня. Имах чувството, че колата сама се движи. Обаче минах през едно село с много интересно име :))
През
 Монтана минах без да спирам, но нещо обърках и можеше да не минавам през града, а да го заобиколим. GPS-a заедно с табелите се справи добре
 и така се озовах в посока Берковица, където имаше изкърпване на пътя.
 Прохода Петрохан си е в обичайното сравнително не добре поддържано 
състояние, но без фрапиращи неща. 
За
 втори път минавам през него и този път учудващо за мен нямаше 
почти никакво движение. Може би заради късния час на преминаване около 
20:30-21:00. На две места около с. Гинци имаше свлачища и пътя беше една
 лента. В 22:00 часа бях в София и директно се засилих към 
McDonalds-а на Орион.
Така
 свърши и тази моя екскурзия. Ако трябва да съм честен, не бих се 
върнал на нито едно от местата, които посетих. Но все пак няма как 
човек да знае и да си направи изводите преди да е посетил всяко място, а
 и разнообразието също е важно, макар и понякога човек да не остава 
очарован от него. Разбира се, това си е мое мнение, а за всеки който 
има желание, и Ботевград, и Козлодуй, и Лом, както и селцето Скравена 
чакат своите посетители. Въпреки всичко, аз си направихме класация, 
като най-много ни хареса посещението в Лом, после Ботевград и Скравена и
 накрая Козлодуй.
Статистиката от това пътуване е:
Маршрут: София(Обеля 2 през цялата Южна дъга на околовръстното) - 
Ботевград - с. Скравена - Враца - с. Крушовица - с. Бутан - с. Гложене - с. Хърлец - Козлодуй - Лом - Монтана - Петрохан - София
Общо километри: 450 км.
Среден разход: 5,4 л/100 км.
Средна скорост: 52 км/ч
За повече информация тук http://www.spritmonitor.de/en/detail/292910.html
Колата изгори около 24 литра бензин А95 или около 60 лв. Аз изхарчих 32 лв. за входни такси, сувенири и кафе, обяд, вечеря и други.
Приятно четене!
Вижте по-голяма карта
КРАЙ!
Няма коментари:
Публикуване на коментар