четвъртък, 30 юли 2015 г.

Ботаническата градина в Балчик и залез над нос Калиакра

По време на лятната ни почивка по българското Черноморие, решихме да си направим разходка до две известни забележителности по тези географски ширини. Денят, който бяхме избрали, беше 30.07, а основната цел на разходката, беше да видим залеза на слънцето над морето от нос Калиакра. По пътя се отбихме в град Балчик, за да посетим Ботаническата градина и Двореца, а на връщане, по препоръка, посетихме мидената ферма "Дълбока" край село Българево. Началната точка на пътуването беше с. Кранево, където ни беше лятната почивка, а до първата спирка в Балчик ни предстояха около 20 км.

Реших да минем по главния път Е87, вместо през к.к. Албена, откъдето е по-пряко,  тъй като ми бяха казали, че за влизане в комплекса взимат по 5 лв. такса на автомобил. За по-малко от половин час бяхме в Балчик и се отправихме към Ботаническата градина. Пътят към градината е затворен за МПС-ета с бариера, а чичката на входа ми се скара защо влизам. Бариерата беше вдигната и дори първоначално не я видях и започнахме да водим един безсмислен разговор от сорта защо минавам като има бариера и как съм щял да мина ако бариерата е била спусната. Казах му "Ми щях да видя бариерата и нямаше да мина и така". Върнах се назад и паркирах колата в някакъв паркинг с такса от 2 лв. на всеки започнат час. Накрая платих 6 лв. паркинг за 4 часа и 10 минути престой. Цената за вход в Университетската ботаническа градина в Балчик е 7 лв. за възрастен.

Ботаническата градина в Балчик е създадена през 1955 година и се простира на площ от 194 декара. Разполага с растителни колекции от над 4600 вида, паметник на културата е, и е част от 100 НТО. Въпреки голямата жега, ботаническата градина ни хареса много.

Градината е обособена на три части - Парк, Градина Разсадника и Защитена местност. От всички ботанически градини, в които сме били до сега, тази ни хареса най-много. Вътре е много шарено и има най-различни видове растения.

Личи си, че се полагат доста грижи и усилия, за да се поддържа градината.

От Ботаническата градина има и хубава гледка към морето.

На територията на градината се намира друга известна забележителност в Балчик.

Архитектурно-парков комплекс "Двореца" е бившата резиденция на румънската кралица Мария. Не ми стана много ясно защо, но за вход в двореца е нужно да се заплати още един вход на стойност от 6 лв. за възрастен.

Кралицата е искала вилата да бъде построена в турски стил и затова тя има минаре. Вътре има информационни табели, на които е описана историята на двореца от започването на неговия строеж през 1925 година до наши дни.

Честно казано дворецът не можа да ни впечатли почти с нищо, за което бяхме предупреди предварително от хора, които вече го бяха посетили. Все пак, обаче, решихме да платим вход и да влезем.

След като разгледахме двореца и прилежащите му градини, се отправихме към изхода. По пътя минахме през други пътеки.

Ботаническата градина заслужава да бъде посетена. Там може да прекараш спокойно един релаксиращ ден сред много пъстротата и приятна гледка към морето.
Дойде време да се отправим към целта на нашата разходка. От Балчик до нос Калиакра разстоянието е около 38 км., като се минава през рок столицата на България гр. Каварна. Целия път от Балчик до Калиакра е в добро състояние. Навсякъде покрай пътя и навътре в полето имаше от ония големите вятърни електроцентрали. За първи път виждам толкова много на едно място и толкова  отблизо.

На входа на резервата се заплаща вход от 3 лв. на човек, а малко след това има малък паркинг, който беше пълен. Така че паркирането е "някъде там, кой където сметне за добре" и не се таксува отделно. За пълния паркинг допринасяше и някакво филмово студио, което снимаше бесен боливудски екшън.

Навсякъде беше пълно с индийци, а ние май хванахме кулминационната сцена на ръба на пропастта. Като се приближих един чичка веднага каза "No photos", обаче аз като папарак, след като ги подминахме, ги снимах отзад.

Кадъра - едно Porsche Boxster и един Mercedes от спортните, който не се вижда, провиснали над пропастта. Загубихме интерес и продължихме по пътя си.

Докато вървим по носа, който се е врязал в морето с дължина 2 км., непреставахме да гледаме позицията на слънцето.

Не съм много сигурен дали е така, но мисля, че нос Калиакра е единственото място в България, от което човек може да гледа изгрев и най-вече залез над морето.

На носа има останки от крепостни стени, а самите скали се спускат от височина 60-70 метра директно в морето.

Слънцето беше започнало да угасва.

Докато чакаме последните минути преди залеза, си направихме още няколко снимки. В една от най-известните легенди за нос Калиакра се разказва как 40 красиви момичета, начело с Калиакра, скочили от скалите в морето, за да се спасят от османските турци. А, за да не се откаже някоя от тях, те сплели косите си една в друга преди да скочат.

Скалите тук имат червеникав цвят. Последните минути преди залеза се спряхме да гледаме.

Беше много интересно как само за няколко минути и с просто око виждаш как слънцето се скрива зад хоризонта. Все още не се беше стъмнило напълно. От другата страна Луната беше изгряла напълно.

Дойде време да си тръгваме и да се отправим към мидената ферма "Дълбока" край село Българево. След като се подмине селото в посока Каварна, има разклон наляво за фермата. Пътят до самата ферма е стръмен и към края почти липсва. Вечерта завършихме така:

След което поехме по пътя на обратно за хотела в Кранево.